نشست تفسیر قرآن کریم در دانشگاه علوم پزشکی تهران:
سوره غافر زیر ذره بین، با تأکید بر محوریت توحید و آسیب ناپذیری شخصیت مومن
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم دانشگاه علوم پزشکی تهران، با محوریت تفسیر سوره مبارکه غافر، با تدریس عالمانه دکتر محمدحسین نیکنام، استاد ایمنیشناسی پزشکی دانشگاه و با حضور دکتر محمدحسین پورغریب، معاون فرهنگی و دانشجویی، اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار شد. دکتر نیکنام هدف از این جلسات را آشنایی و فراهم آوردن فرصت تأمل بیشتر در اعماق معانی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، نشست ماهانه «تفسیر قرآن کریم» دوشنبه ۲۸ مهرماه، از ساعت ۱۲:۳۰ به میزبانی معاونت فرهنگی و دانشجویی برگزار شد؛ این نشست که با استقبال گسترده دانشگاهیان همراه بود، با حضور دکتر محمدحسین پورغریب، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و سخنرانی علمی دکتر محمدحسین نیکنام، استاد ایمنیشناسی پزشکی و مفسر قرآن کریم، به تفسیر سوره مبارکه غافر اختصاص یافت.
قرآن، تور بازدید از شهرها؛ توحید، محور آسیبناپذیری
دکتر نیکنام در ابتدای این نشست، با اشاره به هدف سلسله جلسات، بیانی عمیق از ماهیت قرآن کریم ارائه کرد و اظهار داشت که هدف از برگزاری این سلسله جلسات، آشنایی اجمالی با سورههای قرآن کریم است و افزود که میتوان آیات قرآن را به شهرها و استانهایی تشبیه کرد که هر کدام واجد دریا، جنگل، خاک، آب، موزه، دریاچه و طبیعت هستند و این سلسله جلسات به منزله تورهای بازدیدی است که ما را با آثار و طبیعت این شهرها آشنا میکند و فرصتی فراهم میآورد تا در آینده و با صرف وقت بیشتر، به اعماق معانی و دستورات آن دست یابیم؛ وی در ادامه، توصیهای کلیدی برای بهرهمندی حداکثری از کلام وحی مطرح کرد و گفت: «توصیه میشود قرآن را با این رویکرد مطالعه کنید که مخاطب مستقیم وحی، شما هستید.»
بررسی جامع سوره غافر و جایگاه کلیدی توحید
استاد ایمنیشناسی پزشکی در بخش بعدی، به بررسی و تفسیر سوره مبارکه غافر پرداخت و بیان کرد که این سوره جزو سورههای «حَوامیم» (سورههای چهل تا چهل و ششم قرآن که با «حم» آغاز میشوند و همگی مکی و یکباره نازل شدهاند) است و افزود که سورههای مکی عموماً به قوانین و موضوعات جامعه اسلامی، مسائل اعتقادی و دستورات مدنی میپردازند؛ دکتر نیکنام در تشریح سوره ۸۵ آیهای غافر (با ۱۲۲۵ کلمه)، موضوعات این سوره را دستهبندی کرد و توضیح داد که آیات اول تا دوازدهم با محوریت علم فراگیر خداوند، بیان حال کفار و جدالکنندگان با حق را مطرح میکند و مردم را به دو دسته «بازگشتکنندگان به سوی حق» و «کفرورزندگان و اهل عذاب» تقسیم میکند؛ آیات سیزدهم تا بیستم به احتجاج بر مسئله توحید میپردازد و افراد را به «تصدیقکنندگان» و «تکذیبکنندگان» تقسیم میکند، همچنین آیات بیست و یکم تا شصتم شامل موعظه کفار و توصیه به عبرت گرفتن از حال گذشتگان (از جمله داستان حضرت موسی (ع)) است و در پایان این بخش، دستور به پیامبر (ص) برای صبر و پایداری داده میشود؛ ایشان در تفسیر آیات شصت و یکم تا شصت و هشتم، به تبیین جایگاه محوری توحید پرداخت و تأکید کرد: «اگر همه مباحث و موضوعات دینی را کنار هم قرار دهیم، توحید در رأس همه است و بقیه جنبهها در واقع بارقهای از این اصل اساسی هستند، زیرا قرآن، کتاب توحید است و ما را با ذات حقتعالی آشنا میکند؛ هرچه این اعتقاد قویتر باشد، شخصیت ما در برابر آسیبها و حوادث، آسیبناپذیر میشود»؛ در نهایت، آیات شصت و نهم تا هشتاد و پنجم به سرانجام جدلکنندگان با حق و بیان سنت الهی در هر امتی اشاره دارد که در جریان بین رسول و امتش، خسران و ضرر کفار را در پی دارد.
برنامه منظم قرآنی دانشگاه
توضیح اینکه، با همکاری مستمر معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این سلسله نشستهای قرآنی به صورت منظم، دوشنبههای سوم هرماه، با تفسیر یکی از سورههای قرآن در دانشکده پزشکی برگزار خواهد شد.
ارسال نظر