افتتاحیه جلسات توانمندسازی اساتید منتور بیمارستان ها با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشجویان مرواریدهای گرانبهایی هستند که باید در صدف دانشگاه مورد حمایت و پرورش قرار گیرند
مراسم افتتاحیه سلسله جلسات توانمندسازی اساتید منتور با حضور دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعضای هیئت رئیسه و جمعی از اعضای هئیت علمی و استادان منتور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توجه به نزدیک شدن هفته سلامت روان و اهمیت حمایت تحصیلی و روانی از دانشجویان، مراسم افتتاحیه سلسله جلسات توانمندسازی اساتید منتور دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکشنبه 13 مهرماه 1404 از ساعت 13 تا 16:30 در سالن دارالفنون ستاد مرکزی دانشگاه با حضور دکتر سید رضا رئیس کرمی، رئیس دانشگاه، اعضای هیئت رئیسه، و جمعی از اعضای هیئت علمی و اساتید منتور برگزار شد.
دکتر محمد حسین پورغریب معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، ضمن خیرمقدم به حاضران، به بیان اهمیت منتورینگ در فضای دانشگاه پرداخت. وی طرح «صدف» را به عنوان طرح صیانت دانشجویی ـ فرهنگی معرفی کرد و رویکرد آن را چنین تبیین کرد که دانشجویان به مثابه مرواریدهای گرانبهایی هستند که باید در صدف دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد حمایت و پرورش قرار گیرند.
وی همچنین گزارشی از چگونگی اجرای این طرح ارائه داد و تصریح کرد: نخستین گام، دعوت از اساتید منتور دانشگاه برای حمایت همهجانبه از دانشجویان است. دکتر پورغریب همچنین از برگزاری جلسات ماهیانه با حضور معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشکدهها و حوزه مشاوره خبر داد تا هماهنگی و همافزایی بیشتری در این مسیر ایجاد شود.
سپس دکتر سید رضا رئیس کرمی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با مروری بر تاریخچه استاد مشاور در دانشگاهها، به تبیین جایگاه منتورینگ در شرایط فعلی پرداخت و بر اهمیت بهرهگیری از این ظرفیت برای حمایت تحصیلی، روانی و فرهنگی دانشجویان تأکید کرد.
در ادامه دکتر فرشاد علامه، معاون آموزشی دانشگاه بر ضرورت برقراری ارتباط مؤثر و نزدیکتر اساتید منتور با دانشجویان تأکید کرد. ایشان با اشاره به جوان بودن جمعیت اساتید منتور، این موضوع را فرصتی برای تحقق بهتر ارتباط صمیمانه دانستند و افزود: که با نوآوری و خلاقیت میتوان این تعامل را گسترش داد. دکتر علامه افزود: چنین ارتباطی نهتنها زمینهساز شناسایی بهموقع برخی اختلالات و مداخلات مناسب برای رفع آنها خواهد بود، بلکه باید توجه داشت که منتورینگ صرفا به حوزههای آموزشی و پژوهشی محدود نمیشود، بلکه میتواند در ابعاد مختلف زندگی و تحصیل دانشجویان نقشآفرین و حمایتگر باشد.
پس از ارائه صحبتهای اولیه که با هدف بیان مسئله و تبیین ضرورتها صورت گرفت، دکتر سعید پورحسن، استادیار بیماری های داخلی و معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده پزشکی، به کلیات منتورشیپ و اهمیت آن پرداخت و روشهای مؤثر در ایجاد ارتباط نزدیک با فراگیران را تشریح کرد.
سپس دکتر همایون امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه، آموزش جامع و کاربردیای را در زمینه منتور آگاه از سلامت روان و شیوههای برقراری ارتباط اثربخش و مستمر بین اساتید مشاور و دانشجویان ارائه کرد که توجه حاضران را به خود جلب کرد و زمینهساز ارتقای کیفیت منتورینگ شد. همچنین، دکتر وحید ضیایی و دکتر محمدی تجربیات عملی خود از اجرای منتورشیپ در مرکز طبی کودکان را با حاضرین به اشتراک گذاشتند و نکات ارزشمندی را درباره چالشها و موفقیتهای این برنامه مطرح کردند.
در ادامه، دکتر بیتا عظیمی، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویان به معرفی مرکز مشاوره و ارتباط آن با برنامه منتورینگ پرداخت و گزارشی از وضعیت فعلی دانشجویان مراجعکننده به مرکز ارائه کرد. ایشان تأکید ویژهای بر اهمیت استیگما، رازداری و محرمانگی داشته و همچنین راههای ارتباطی با مرکز و خدمات آن را برای آشنایی بیشتر اساتید منتور توضیح داد تا استفاده بهینه از این خدمات تسهیل شود.
در پایان، دکتر پورغریب از عوامل اجرایی برنامه و همچنین حضور و استقبال گرم شرکتکنندگان تشکر کرده و قدردانی ویژهای از حضور و مشارکت فعال اساتید منتور به عمل آمد. جلسه با پرسش و پاسخ شرکتکنندگان ادامه یافت و فرصتی برای تبادل نظر و رفع ابهامات فراهم شد.
ارسال نظر