X

واحد فناوری اطلاعات

ارائه خدمات نگهداري، پشتیبانی و مدیریت سامانه‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مدیریت شبکه رایانه‌ای معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه بر عهده واحد فن‌آوری اطلاعات است. این شبکه شامل 33 مرکز مختلف اداری و خوابگاهی با پراکندگی جغرافیایی بالا است. در این بستر به بیش از 3000 دانشجوی خوابگاهی و بیش از 300 کارمند اداری، اینترنت و دیگر خدمات فن‌آوری اطلاعات ارائه می‌شود. این مراکز اغلب از طریق وایرلس با شبکه دانشگاه در ارتباط هستند. در سال 97، این شبکه شامل 12 لینک وایرلس ارتباطی فعال، پوشش شبکه وایرلس داخلی در 26 مرکز و 2267 اتصال شبکه کابلی بوده است. از مجموع 3137 دانشجوی خوابگاهی حدود 97% تحت پوشش خدمات این واحد قرار داشته‌اند.

اهداف و رسالت واحد فناوری اطلاعات

استراتژی واحد فن آوری اطلاعات

مقدمه
تكنولوژی اطلاعات (INFORMATION TECHNOLOGY) با محوریت دانش و خردگرایی انسان و اندیشه‌هایش به منظور بهره‌برداری از اندیشه و سپردن امور تكراری و غیر خلاق به ماشین و همچنین افزایش كارآیی و آزاد سازی مهارتهای انسانی ، در دهه های اخیر مورد توجه خاصی قرارگرفته‌است. از آنجائیكه تكنولوژی اطلاعات (فناوری اطلاعات) به عنوان محور توسعه جوامع و سازمانها مطرح است، بنابراین طراحی ساختار آن نیازمند ژرف اندیشی و تامل، همراه با ارائه مدل مناسب و بررسی مدلهای موجود در سازمانهای داخلی و خارجی است. تكنولوژی اطلاعات(فناوری اطلاعات)كه از تلاقی الكترونیك ، پردازش داده ها و ارتباطات-مخابرات حاصل شده است، باعث از میان رفتن فاصله ها و در كنار هم قرار گرفتن كامپیوترها و كاربران و همچنین مكانیزه شدن سیستمهای ارتباطی و افزایش ظرفیتهای انتقال داده ، شده است. این امر تمركززدایی و ایجاد ابر شاهراه و افزایش سرعت و كیفیت تصمیم‌گیری و مدیریت كارا را فراهم ساخته است.

 

ماموریت سازمانی واحد فن آوری اطلاعات حوزه معاونت دانشجویی – فرهنگی

به منظور تحقق ماموریت معاونت دانشجویی – فرهنگی در جهت فراهم آوردن فناوری اطلاعاتی روز آمد، پایدار، ایمن و مقرون به صرفه برای پیشبرد فعالیتهای آموزشی، دانشجویی و فرهنگی و خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه، واحد فناوری اطلاعات ماموریت دارد زیر ساختهای مناسب نرم افزاری و سخت افزاری و بستر شبکه ارتباطی مجموعه معاونت دانشجویی – فرهنگی دانشگاه را ایجاد نموده و ارتقاء روزافزون بخشد.
بر همین اساس، واحد فناوری اطلاعات ماموریت خود را از طریق کارکرد های زیر به انجام می رساند:
- ایجاد، توسعه و نگهداری و امنیت فضای تبادل اطلاعات (ارتباطات، اطلاعات و شبکه)
- ارایه خدمات اینترنت به کاربران (کارمندان و دانشجویان) در سطح معاونت دانشجویی و کلیه خوابگاههای دانشجویی
- طراحی، توسعه و ایجاد زیرساخت های سخت افزاری مورد نیاز در بخش های مختلف معاونت
- بررسی، ارزیابی و نصب و راه اندازی نرم افزارهای مختلف عمومی، اداری و تخصصی
- بررسی مستمر نیازها و درخواست های کاربران و به کارگیری مکانیزم های مناسب برای ارائه سرویس های مطلوب به آنان
-  ساماندهی، اجرا و نگهداری سیستم های مورد نیاز سازمان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات
-  نگهداری و پشتیبانی نرم افزارها و سخت افزارهای رایانه ای و تجهیزات جانبی و ارتباطی
-  مطالعه و بررسی آخرین استانداردها و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور ارتقاء کیفیت سرویس های ارائه شده
- نگهداری و بروز رسانی پورتال های سازمانی و تامین زیرساخت های مورد نیاز جهت ارائه اخبار، اطلاعات و خدمات بخش های مختلف سازمان از طریق پورتال


چشم انداز واحد فن آوری اطلاعات حوزه معاونت دانشجویی – فرهنگی
1- بهره‌گیری مؤثر از فناوری اطلاعات به‌منظور پشتیبانی از مکانیزاسیون فرآیندهای اصلی و پشتیبان معاونت دانشجویی - فرهنگی
2- فراهم‌آوری زیرساخت‌های لازم به‌منظور ارائه جامع خدمات فناوری اطلاعات بدون وابستگی به پلت‌فرم (بن سازه) خاص؛
3- مدیریت کارا و اثربخش داده‌، اطلاعات و دانش در سطح معاونت و حتی دانشگاه با نگاهی جامع‌، یکپارچه و نظام مند؛
استراتژی جهت دست یابی به چشم اندازها
1-نیازسنجی، تحلیل، طراحی، برنامه‌ریزی و تأمین زیرساخت سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، شبکه و امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت دانشجویی - فرهنگی
۲- ابلاغ برنامه‌ها، استانداردها و دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه علوم پزشکی تهران در محدوده معاونت دانشجویی-فرهنگی؛
۳- نوآوری و ارتقای کیفیت و کمیت ارائه خدمات معاونت با فراهم آوردن خدمات یکپارچه و روزآمد فناوری اطلاعات؛
۴- طراحی و مدیریت مرکز داده اصلی و مرکز داده پشتیبان معاونت دانشجویی- فرهنگی
۵- مشارکت در طراحی، استقرار و مدیریت سامانه یکپارچه دانشگاهی به‌منظور ارتقای فضای یادگیری، تحقیق و کار کاربران (دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی) دانشگاه؛
۶- پیگیری تأمین پهنای باند وسیعتر، پایدار و در دسترس؛
۷- پاسخ‌گویی و رفع مشکلات حوزه فناوری اطلاعات (سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه و امنیت) کاربران  در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
8- ایجاد و استقرار واحد آماری معاونت
9- ارائه خدمات آموزش فناوری اطلاعات؛
10- توجه به یادگیری مستمر و ارتقای توانمندی‌ها فنی و مدیریتی همکاران واحد فناوری اطلاعات؛
11- توسعه روابط حرفه‌ای، مسئولانه و پایدار میان همکاران سایر مراکز در درون دانشگاه و همچنین دیگر دانشگاهها

روند رسیدگی به شکایات